Gehoorbescherming op evenementen is voor iedereen belangrijk: jong of oud, bezoeker of medewerker, parkfeest of hardstyle, outdoor of indoor. Wij spraken met Noa van Dijk, werkzaam bij gehoorbeschermingsorganisatie NOIZEZZ, tevens ook dj en evenementenorganisator, en met Kyra Geys, accountmanager en audicien/audioloog, over de gevolgen van gehoorbeschadiging en hoe je hier het beste tegen beschermd blijft.
NOIZEZZ signaleert een toename in het aantal mensen dat gehoorbescherming gebruikt sinds in het nieuws kwam dat de WHO adviseerde om op evenementen maximaal 100 dBA aan te houden. ‘Mensen die dit lezen kunnen geneigd zijn aan te nemen dat dit daarmee nu al een feit is en denken dat gehoorbescherming niet meer nodig is. Maar dat is zeker niet het geval. Het informeren van bezoekers over de gevolgen van gehoorbeschadiging is daarom nog altijd een noodzaak.’, aldus Van Dijk.

Noa van Dijk: DJ, organisator en medewerker bij Noizezz
Gevolgen van gehoorbeschadiging
Bij blootstelling aan te hard geluid gaan de oren in de eerste instantie in verdediging. De spieren in het oor trekken voor enkele minuten samen en beschermen zichzelf, daarna komt het geluid weer op normale intensiteite binnen (voor je eigen gevoel!). Geys: ‘het gevaar zit in het feit dat het harde geluid niet (direct) pijn veroorzaakt aan de oren.’ Na het evenement kan je een piep of een suis ervaren die de volgende dag, of na enkele dagen verdwijnt, maar ook dat is persoonlijk bepaald en afhankelijk van de gevoeligheid van de oren. Geys vervolgt: ‘waar de één een piep of een ruis ervaart na een evenement, kan de ander hier helemaal geen last van hebben. Wanneer je dit onderwerp met een groep vrienden of collega’s bespreekt, hoor je daardoor al snel iemand zeggen dat het allemaal wel meevalt.’
Blijvende piep
Gehoorbeschadiging is niet alleen niet of minder kunnen horen. Dat de piep of suis soms na één of twee dagen overgaat, komt omdat je je oren na deze overbelasting voldoende rust geeft. Veel mensen zullen dan ook denken dat die piep altijd vanzelf weer weggaat. Toch kan de piep of suis ook overblijven voor de rest van je leven, dit komt omdat de haarcellen in je oor beschadigd zijn en niet meer zijn te activeren. Je hersenen zullen door de aangetaste haarcel continu denken dat er geluid is; dit wordt tinnitus of oorsuizen genoemd. Eén keer te harde belasting van geluid kan genoeg zijn en het kan zelfs jaren na de overbelasting pas te horen zijn wanneer door bijvoorbeeld een flinke griep, stress of medicatie net genoeg is om dit in gang te zetten.
Werknemers beschermen
Meerdere factoren kunnen meespelen bij tinnitus of oorsuizen en geluid hoeft daar niet één van te zijn. Denk hierbij aan stress, medicatie of griep. Samen met het gegeven dat tinnitus pas jaren later kan voordoen, is het voor veel mensen niet te herleiden of dit ooit tijdens werkzaamheden heeft plaatsgevonden. Bij een evenement zijn tal van werknemers betrokken. Hoewel er vaak geen versterkt geluid wordt geproduceerd tijdens de op- en afbouw, zijn ook daar te hoge pieken van geluid waarneembaar van bijvoorbeeld het gebruik van machines. Tijdens het evenement hebben werknemers uiteraard dezelfde risico’s als bezoekers en soms nog meer, als zij op een post staan direct bij de geluidsinstallatie. Van barpersoneel, beveiligers tot vrijwilligers is dan ook gehoorbescherming noodzakelijk. Wanneer iemand lang aan hoge geluiden wordt blootgesteld kan dit ook heel vermoeiend zijn. De juiste gehoorbescherming helpt medewerkers ook het juiste energielevel te behouden!

NOIZEZZ herbruikbare EarBeanz met een filter met een gemiddelde demping van 19db
Wat kunnen evenementenorganisaties doen?
Als dj weet Van Dijk dat beleving van muziek ook erg belangrijk is, maar als organisator van evenementen vindt ze haar verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de bezoekers net zo belangrijk. ‘Awareness over gehoorbescherming is heel belangrijk!’. Zo kun je ervoor zorgen dat bezoekers ten alle tijden de mogelijkheid hebben om gehoorbescherming te kopen op jouw evenement en in de communicatie met bezoekers, vooraf en tijdens het evenement, kan je het belang van gehoorbescherming benadrukken. ‘Waarom zou een artiest die de muziek levert op het podium niet kunnen wijzen op de gevolgen van gehoorbeschadiging? Bijna elke artiest beschermt zijn oren sowieso al!’ Geys vult aan: ‘het publiekelijk weergeven van actuele geluidsniveaus op een evenement als maatregel, kan bijdrage aan bewustzijn. Anderzijds, mensen die begrijpen welke hoogte van decibels over welke periode invloed hebben op het gehoor, dragen vaak al geschikte gehoorbescherming.’
Gehoorbescherming bij de ticket
Van Dijk geeft een tip: ‘bij een evenement dat ik heb georganiseerd namen wij de gehoorbeschermers op in de ticketprijs. Deze kunnen bezoekers dan ophalen bij de ingang van het evenement. Dit werkt goed, want zo verlaag je de drempel tot het dragen van gehoorbescherming, omdat je het als het ware ‘’gratis’’ kan ophalen.’ Aangeraden wordt om geen schuimdoppen te verkopen op een evenement als het gaat om de duurzaamheid van het gebruik en het behouden van de muziekbeleving. Van Dijk legt uit: ‘Een schuimdop dempt al het geluid en je houdt als bezoeker alleen nog de zware bas over die voelbaar is in het lichaam. Dit onderdrukt de beleving enorm en door zo’n slechte ervaring loop je de kans dat meer mensen geen tweede poging meer doen om hun gehoor te beschermen, omdat de eerste ervaring dan is verpest. Dat is zonde!’