Workshop ESI Jaarcongres: Mobiliteit Dutch Grand Prix

Workshop ESI Jaarcongres: Mobiliteit Dutch Grand Prix

Eén van de jaarcongres workshops waar we allemaal op hebben gewacht! Voor wie nog niet kan kiezen welke workshop hij/zij volgt op het jaarcongres, delen we dit keer wat je kunt verwachten van: Mobiliteit Dutch Grand Prix.

Daniël Schipper, Event Safety Institute en Roy Hirs, Manager Mobiliteit Dutch Grand Prix nemen je mee in de ervaringen en lessen van de eerste Formule 1 in Zandvoort sinds 1985. Bij een nieuw evenement weet je op voorhand niet welke vervoersmodaliteit de mensen kiezen en wanneer zij instromen. De backbone van het hele F1-plan is de modal split (verdeling tussen verschillende modaliteiten) geweest. De gehele voorbereiding buiten het circuit en bij de entrees hangt hier aan vast. Maar hoe kom je tot een betrouwbaar plan?

Visie en ambitie vertalen naar de aanpak

Tijdens de workshop krijg je aan de hand van de Dutch Grand Prix inzicht in hoe je de mobiliteitsopgave rondom een evenement het beste kunt aanpakken van planvorming tot realisatie. Maar ook ‘hoe je de visie en ambitie kunt neerzetten in de aanpak.’ Deelnemers worden meegenomen in de keuzes die zijn gemaakt in de opgave Zandvoort veilig en beheersbaar te maken voor publiek en bewoners.

Duurzaamheid

Vanuit een droomambitie is de gewenste modal split doorgedacht. Duurzaamheid heeft hier een belangrijke rol in gespeeld. ‘Duurzaamheid kun je goed tot uitdrukking brengen in mobiliteit.’ De  Dutch Grand Prix heeft de ambitie om de groenste Formule1 te worden van de kalender. Hoe krijg je al deze bezoekers met een alternatief voor de auto naar een evenement? Roy Hirs laat weten: ‘wij hebben gekeken naar hoe de fiets en het openbaar vervoer concurrerend wordt aan de auto.’ Een belangrijke factor die speelt bij de beïnvloeding van het publiek is geld. Je kunt gratis op afstand parkeren met de auto, maar een ticket voor de pendelbus kost evenveel als een treinticket Maastricht – Zandvoort. En met de trein stap je voor het circuit uit. In de reisbeleving ontstaat dan een ander beeld.’

‘De bezoeker is flexibeler dan je denkt.’ laat Daniël Schipper weten. Om de bezoeker tegemoet te komen zijn er allerlei alternatieven voor de auto aangeboden. Zo is er ingezet op meerdere Park & Bike plaatsen en fietsenstallingen met bekende circuit namen om aan te sluiten op de beleving van het evenement in een eerdere fase van de customer journey. Bij de Park & Bike kunnen mensen de auto neerzetten en de rest van de reis vervolgen op een eigen of een gehuurde (elektronische)fiets. Daar is door 3.500 man gebruik van gemaakt.

Voor wie?

Deze workshop draait om anders denken en is voor organisatoren en gemeente medewerkers.  ‘De gemeenten moeten uiteindelijk een vergunning verlenen, zij moeten een denkomslag maken. Bij de Formule1 dacht iedereen dat het niet ging werken. Iedereen was sceptisch over dat het overgrote deel van de bezoekers met de fiets zouden komen. Als vergunningverlener moet je dingen mogelijk maken en over de gebaande paden heen durven te stappen.’ Ook organisatoren van verschillende type evenementen kunnen hun voordeel doen met deze workshop. ‘Durf te (blijven) geloven in je visie en laat je niet van de wijs brengen.’ Roy Hirs nodigt iedereen die de workshop zal volgen uit eens aan de andere kant van de tafel plaats te nemen. ‘Dan kom je pas ergens!’.

Het ESI Jaarcongres vindt plaats op 2 december 2021 in Zwolle in congres centrum Lumen. Meer weten over het ESI Jaarcongres? Klik hier.

Meer nieuws ›