Handhavers en evenementenveiligheid

Handhavers en evenementenveiligheid

Roelf Pot, Event Safety Institute

Bij tal van besprekingen inzake de (kwaliteit van de) vergunningverlening en de uitvoering van een evenement zitten ook gemeentelijke handhavers aan tafel. En ik verwacht dat dit meer en meer gaat gebeuren, immers, tal van gemeenten hebben plannen om meer handhavers aan te gaan stellen. Maar hebben deze handhavers altijd wel de nodige kennis en kunde als het gaat om evenementen?

Zoals we in een eerdere blog al meldden, zien wij dat gemeenten kritischer zijn geworden op hun eigen functioneren. Gemeenten en hun adviseurs zijn ook alerter geworden op veiligheid in de praktijk en vertalen dit naar een kritischere houding richting aanvragers van evenementenvergunningen.

Naast een kritischer houding tijdens het vergunningstraject zien we ook een kritischer houding tijdens de opbouw en tijdens de uitvoering van een evenement. Is alles wel zo ingericht als afgesproken. Kloppen de maten zoals op de tekening? En zijn de tijdelijke bouwwerken wel gebouwd zoals de fabrikant dat heeft voorgeschreven?  Of zien we nog frequent van die mooie brede grijze tape, kennelijk nodig om de boel bij elkaar te houden?

Gemeentelijke handhavers zijn Bijzondere Opsporingsambtenaren (BOA). Mensen die zich dagelijks in hun gemeente bezig houden met toezicht, controle en indien nodig het handhaven van tal van gemeentelijke regels. En tijdens het evenementseizoen hebben deze mensen het druk. Want in elke vergunning wordt ook  ontheffing verleend om te voldoen aan de dagelijks geldende gemeentelijke regelgeving.

Daarom is het niet alleen van belang om deze BOA’s tijdens het vergunningverleningstraject aan tafel te laten meedenken en meepraten, maar ze ook actief te betrekken bij het controleren van de ontheffingen vlak voor en tijdens het evenement. Zij moeten tijdens de uitoefening van hun werk kunnen beoordelen wanneer er een voorschrift wordt overtreden, of dit gevaar oplevert, en of de overtreding van een voorschrift slechts tot een waarschuwing leidt of tot acuut ingrijpen.

Dit vraagt echter wel extra kennis en kunde van deze mensen. Immers een controle van een lijst aan ontheffingen tijdens (de opbouwfase van) een evenement is wel van een andere orde dan bijvoorbeeld de gerichte controle op het fietsverbod op een plein. Vanuit onze ervaring weten we dat getrainde ogen meer zien. Een getrainde beveiliger valt ook afwijkend gedrag sneller op. Een getrainde BHV’er kijkt ook onbewust en automatisch naar inzetbare noodmiddelen en nooduitgangen. Is dat dan ook niet nodig voor onze handhavers?

Er is in evenementenveiligheid met zekerheid een grote meerwaarde te behalen met getrainde gemeentelijke handhavers. Wij denken dat handhavers door het volgen van scholing in evenementenveiligheid effectiever leren waarnemen, meer kennis hebben van de rollen van betrokkenen en gerichter belangen kunnen (af)wegen daardoor zij nog meer dienend kunnen zijn aan uw evenementenveiligheid.

Want het herkennen van een potentieel gevaarlijke situatie rondom een brandtrap van een in gebruik zijnde horecagelegenheid langs de route tijdens de Giro d’ Italia is natuurlijk prima. Maar als de wielrenners op enkele meters zijn genaderd en binnen één minuut voorbij zijn, moet er dan acuut opgetreden worden of na het passeren van de renners of is deze casus meer een leermoment voor tijdens de evaluatie?

Een paar jaar geleden zijn gemeentelijke handhavers tijdens het optreden van een artiest het podium opgelopen en hebben de muziek stilgelegd omdat de in de vergunning vastgelegde eindtijd was overschreden. Dit werd die zondagmiddag toen bijna een acuut openbare orde probleem. Hoe treed je als handhaver op en wat zijn de consequenties daarvan tijdens een evenement? Wij delen graag onze kennis en ervaringen.

Indien u ook denkt dat evenementenveiligheid binnen uw gemeente ook getrainde handhavers kan gebruiken, neem dan gerust contact met ons op.

Meer nieuws ›