Het Eurovisie Songfestival 2021 heeft plaatsgevonden in Rotterdam. Wij spraken Faisel Reingoud, General Manager Events & Horeca van Profi-Sec. De organisatie is verantwoordelijk geweest voor de beveiliging. Hoe is een evenement van deze omvang verlopen in coronatijd?
Medewerkers van Profi-Sec inzetten op het Songfestival loopt anders dan hoe de organisatie dit voor de komst van het coronavirus gewend was. Beveiligers werden vanzelfsprekend extra gebriefd met de boodschap: ‘voel je je niet lekker? Blijf dan thuis.’ Daarnaast moest iedereen om de 48 uur getest worden als onderdeel van de accreditatie- en toegangsprocedures. Toch zijn de beveiligingswerkzaamheden an sich verder onveranderd gebleven. ‘’Het Songfestival is een high risk evenement, maar elk evenement vliegen we altijd met volledige scherpte aan. Dat is precies onze kracht en dat was nu niet anders dan pre-corona.’’
De invloed van het coronavirus
De werkzaamheden van Profi-Sec tijdens het Songfestival bestonden onder andere uit de toegangscontrole (met gebruikmaking van X-ray apparatuur) en het verzorgen van de inzet van evenementbeveiligers en brandwachten op de vloer. Dit verzorgden zij niet alleen tijdens de shows, maar ook tijdens de op- en afbouw van het evenement. In Ahoy konden de beveiligers van Profi-Sec veilig werken, omdat iedereen op het terrein steeds werd getest. De kans dat je binnen 48 uur buiten het terrein wordt besmet is substantieel kleiner, maar dat nam niet weg dat wij voor de inzet van beveiligers rekening gehouden hebben met uitval en dus een grotere overcapaciteit planden dan gebruikelijk is. ‘’Normaal hebben we 3% overcapaciteit op basis van de grootte van het evenement. Verspreid over de verschillende shifts was dat nu 10% per dag op basis van 150 tot 200 beveiligers.’’
De bereidheid voor het opvolgen van deze coronamaatregelen door het publiek was overigens hoog. ‘’We hebben dit helemaal niet slecht ervaren. Het was een Fieldlab-evenement en mensen werd vooraf verteld wat hen te wachten zou staan. Dat hielp als het gaat om acceptatie van maatregelen. Daarnaast was iedereen toe aan het beleven van een evenement mét publiek; Mensen gingen dan ook echt uit hun dak.’’
De heropstart van evenementen
Het contact met de ketenpartners wordt door Faisel als bijzonder goed omschreven en van uitzonderlijk hoog niveau. ‘’Dat moet ook wel om samen te kunnen werken. Je moet op elkaar kunnen vertrouwen en op elkaar kunnen bouwen.’’ Het is belangrijk om elkaar ook tegen te kunnen spreken in een collegiale, veilige sfeer en stelselmatig te polsen hoe de vlag erbij hangt. Faisel geeft aan hier veel profijt van te hebben gehad. ‘’De ketenpartners hebben ook echt de behoefte gehad om met enige regelmaat met organisatoren en leveranciers om tafel te zitten en te proeven en te voelen hoe het nu verliep. Wat ik als potentieel risico zie voor de heropstart is dat we direct midden in het festivalseizoen starten. Allerlei zaken zijn onduidelijk: Hoe ziet de wereld van leveranciers er nu uit? Hebben overheden voldoende capaciteit? Kunnen we tot elkaar komen om, met gebruikmaking van een goede (publiek-private) mix dingen tóch mogelijk te maken? Mijn devies is dan ook: Ga met elkaar om tafel, neem tijdig contact op en start op tijd met de voorbereidingen! Voor corona is de samenwerking altijd heel intensief geweest en daar is abrupt een einde aan gekomen. Nu moeten we de contacten snel weer aanhalen en overleg intensiveren.’’
Faisel is positief over de mogelijkheden voor het organiseren evenementen in coronatijd. ‘’Iedereen is nieuwsgierig naar hoe wij 3.500 bezoekers en medewerkers binnen hebben gekregen. Om dat gestroomlijnd te krijgen bleek een hele operatie. Het leverde ook kennis en ervaring op om mee verder te bouwen naar de nabije toekomst! Wat ik dan ook graag meegeef is dat er veel meer mogelijk is dan wij op dit moment vaak denken. Zeker op afgesloten terreinen is het managen van groepen mensen zeer goed mogelijk. Je kunt grote groepen mensen in korte tijd testen en met een goed plan, een goede operationele organisatie én een intensieve samenwerking is alles mogelijk. Het werd ons bij het Songfestival wel duidelijk dat bezoekers mee willen werken en volgzaam zijn, mede door de behoefte aan evenementen en vertier. Let’s work together!’’