Bezoekersmanagement & gedragsverandering

28 jan 2021 - 11 feb 2021 / 09:00 - 12:30 uur

Workshop: bezoekersmanagement & gedragsverandering

Hoe ga je om met bezoekersstromen in toeristische (stads)centra, recreatie- of natuurgebieden? De toenemende recreatie drukt op veiligheid, leefbaarheid en beleving van veel gebieden in Nederland. Daarbij opgeteld de huidige coronacrisis, maakt dat de behoefte aan grip op bezoekers actueler is dan ooit. Als het doel is grip krijgen op bezoekersstromen, dan ontkom je niet aan het veranderen van gedrag en een gestructureerde aanpak. De crowdmanagementspecialisten van het Event Safety Institute en de gedragsexperts van D&B gedrag bundelen daarom de krachten in een nieuwe 2-daagse workshop.

In deze online workshop leer je hoe je probleemsituaties op kan lossen door het gedrag van je doelgroep te begrijpen en te veranderen. Tijdens onze workshop leer je met je team of groepsgenoten om op een andere manier naar je doelgroep te kijken. Dit doen we aan de hand van het DIM-ICE model. We bespreken in herkenbare voorbeelden de belangrijkste wetenschappelijke theorieën over gedrag en gedragsverandering. Het toepassen van crowd- en gedragskennis staat tijdens onze workshops centraal. Naast het leren van de belangrijke theorie over gedrag en crowdmanagement, werk je in subgroepen aan je eigen casussen en ga je de materie direct inzetten.

In samenwerking met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) deelden we eerder onze visie op bezoekersmanagement in de Handreiking Bezoekersmanagement. Tijdens de workshop leren we je hoe je werkt me de inzichten uit deze handreiking (voorkennis niet nodig).

  • Doelgroep: beleidsmedewerkers van gemeenten en provincies, medewerkers stadsmarketing en -communicatie, locatieverantwoordelijken van stadscentra, winkelgebieden en toeristische (recreatie)locaties.
  • Omschrijving: in deze online workshop leer je hoe je probleemsituaties op kan lossen door het gedrag van je doelgroep te begrijpen en te veranderen.
  • Inhoud: de presentatie en achtergronddocumentatie worden digitaal verstrekt
  • Duur: 2 dagdelen van 09:00 – 12:30 uur
  • Planning: de cursus in open inschrijving vindt plaats op 28 januari en 11 februari  2021
  • Locatie: Online via Microsoft Teams
  • Aantal deelnemers: minimaal 10, maximaal 15
  • Begeleiding: Syan Schaap & Bob van Dam
  • Prijs:
    • open inschrijving online: € 695,00 ex btw per persoon
    • Incompany: informeer bij ESI naar de mogelijkheden

Ben je van plan om je in te schrijven voor deze module en heb je vragen op het gebied van faciliteiten voor toegankelijkheid, neem dan contact op via 085 401 8122 of mail naar info@esi.email

Na het volgen van de workshop beheersen de deelnemers de basisvaardigheden die nodig zijn om bezoekersmanagement in het eigen werkveld toe te passen. De deelnemers:

 

  • kennen de belangrijkste theorieën over menselijk gedrag en gedragsverandering;
  • kunnen het DIM-ICE model toepassen om bezoekersgedrag te analyseren;
  • beheersen concrete en effectieve beïnvloedingstechnieken;
  • kennen de valkuilen bij bezoekersmanagement en weten hoe je deze kan voorkomen;
  • kunnen inschatten wanneer bestaande maatregelen afdoende zijn en wanneer nieuwe maatregelen gewenst zijn.

Dag 1

Gedrag lijkt soms ongrijpbaar. Goedbedoelde veranderpogingen mislukken vaak doordat we niet goed begrijpen waarom mensen doen wat ze doen. We gaan er vaak ten onrechte vanuit dat communicatie automatisch leidt tot actie van de ontvanger. Maar dat een bezoeker iets weet, betekent niet automatisch dat deze ook iets wil, kan of gaat doen. Effectief bezoekersmanagement houdt dan ook rekening met de werking ons brein en de (onbewuste) drijfveren die van invloed zijn op ons gedrag. In de eerste dag gaan we bezoekersgedrag aan de hand van modellen analyseren:

  • Introductie gedrag en gedragsverandering
  • Probleem en doelgedrag formuleren
  • Analyseren van gedragsfactoren weerstanden en motieven
  • Analyseren van omgevingsfactoren a.d.h.v. het DIM-ICE model

Dag 2: toepassen

Er zijn meer dan honderd effectieve manieren om gedrag te beïnvloeden, maar een beïnvloedingstechniek is vaak slechts in een bepaald soort situatie of bij een bepaald type persoon effectief. Soms heeft een beïnvloedingstechniek helemaal geen of juist een averechts effect. De ‘heilige graal’ van bezoekersmanagement is dan ook: weten wanneer en waar je welke techniek moet gebruiken. Hiermee gaan we aan de slag tijdens de tweede dag van de workshop.

  • Gedrags- en bezoekersmanagementtechnieken
  • Gedragsverandering binnen de DIM-ICE aanpak
  • Toepassen op eigen casus

Drs. Syan Schaap

Na zijn studie bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (afgestudeerd in 2002), was Syan als onderzoeker en adviseur verbonden aan verschillende organisaties. Zijn carrière begon bij het onderzoeksbureau van de VNG. Hierna volgden zeven jaar COT Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement. Vanaf 2011 heeft Syan zich volledig toegelegd op evenementenveiligheid, sinds 2014 vanuit het Event Safety Institute.

Drs. Bob van Dam

Bob van Dam is gedragspsycholoog bij D&B gedrag. Hij houdt zich daar dagelijks bezig met het veranderen van gedrag door wetenschappelijke inzichten toe te passen op maatschappelijke vraagstukken. De overtuiging dat kennis van menselijk gedrag de sleutel is tot verandering die ertoe doet, motiveert Bob om anderen vooruit te helpen met die gedragskennis. In zijn workshops enthousiasmeert hij zijn publiek graag met sprekende voorbeelden uit de praktijk. Daarbij hecht hij veel waarde aan zowel de toepasbaarheid van de inzichten als aan het verpakken van de wetenschappelijke kennis in een aanstekelijk verhaal. Zijn jaren ervaring binnen communicatiebureaus en gedragsverandering geven hem een creatieve kijk op de toepassing van gedragsinzichten. Daarbij ontwikkelt en doceert hij interne opleidingen over gedragsverandering binnen organisaties en is hij docent bij de Behavioral Change Academy.

‹ Terug naar workshops & opleidingen Bezoekersmanagement & gedragsverandering

Inschrijven

Er kunnen geen reserveringen meer worden geplaatst voor dit evenement.